فیوز

مقاومت الکتریکی و جریان در مدار:


جریان الکتریکی در رسانای متصل به مدار بنابر قانون اهم از روی مقاومت رسانا و ولتاژ دو سر آن معین می شود. برای یک ولتاژ معین ، هر چه مقاومت رسانای داده شده بیشتر باشد جریان کمتر است. مثلاً مقاومت لامپ های التهابی معمولی نسبتاًزیاد است ( صدها اهم ). و از این رو جریانی که از آنها می گذرد کم است (چند دهم آمپر) . 

کوتاه شدگی مدار:


اگر سیم ها را با اتصال فرعی به لامپ متصل کنیم. مدار فرعی با مقاومت بسیار کم بدست می آید. و جریان خیلی شدید می شود. در این مورد گفته می شود که مدار کوتاه بوجود آمده است. مدار کوتاه بطور عام هر اتصال کم مقاومتی در دو سر منبع جریان الکتریکی است. جریان های شدیدی که در مدار کوتاه ظاهر می شود فوق العاده خطرناک هستند و به علت آنکه سیم ها شدیداً گرم می شوند برای منبع جریان بسیار زیان آورند. 

محافظت سیم ها از کوتاه شدگی مدار:


برای محافظت سیم ها از کوتاه شدگی مدار ، فیوز استفاده می شود فیوز ها سیم های نازک مسی اند یا سیم هایی که از فلزات زود گداخت مثل سربساخته شده اند. که به طور سری به مدار حامل جریان متصل می شوند. و طوری در نظرگرفته می شوند که اگر جریان از مقدار مشخص شده بیشتر شود ذوب می شود. نمودار طرح وار زیر طرز کار فیوز را شرح می دهد وقتی که سیم ها توسط تکه سیم مسی متصل شوند مدار کوتاه فیوز بطور سریع ذوب شده و مدار قطع می شود. 

ساختمان فیوز فشنگی با توپی پیچی:


این فیوز رایجترین نوع از فیوزهاست که به کار برده می شود. منشا اصلاح فیوزی به توپی چینی(1) که در سطح بیرونی فیوز قراردارد، مربوط است، که سیم(2) با نقطه ذوب پایین در آن قراردارد. توپی مانند سرپیچ لامپ در سر پیچ(3) پیچانده می شود و پس در هر کوتاه شدن مدار تعویض می شود. 

معمولا ، یک فیوز یا دسته فیوزهایی به اتصال های تامین کننده جریان در یک ساختمان یا هر آپارتمانی متصل می شود. گاهی فیوزها را در جعبه مستقلی قرارمی دهند. فیوزپریزی در ساختمان جعبه فیوز وجود دارد که باید با عبور جریان 3تا 5A ذوب می شود، فیوز آپارتمان با عبور جریان 15تا 20A ذوب می شود. در حالیکه فیوز یک ساختمان برای جریانهای خیلی شدیدتر چند صد آمپر تنظیم می شود. 

ساختمان فیوز با توپی پیچی:


  1. توپی چینی
  2. سیم با نقطه ذوب پائین
  3. جای فیوز

مقاومت الکتریکی چیست و چگونه کار می کند ؟

وقتی مدار یک رادیو یا تلویزیون رو که باز شده ، تماشا میکنید ، با قطعات بسیار کوچکی مواجه میشوید که یکی از اونها مقاومت است . ممکنه از خودتون بپرسید که کار این قطعه الکترونیکی چیه ؟ چطوری کار میکنه ؟ اگه نباشه چی میشه ؟ اگه یکی شو برداریم چه اتفاقی برای وسیله الکترونیکی مون میوفته ؟

IMG 6925 مقاومت الکتریکی چیست و چگونه کار می کند ؟

 هر چیزی که اطرافتون وجود داره رو میتونید ، با توجه به اسمش ، اطلاعاتی رو در مورد نحوه کارکردش بدست بیارید .

مقاومت یعنی چی ؟

خوب در هر موضوعی مقاومت جدا از معنا ، مفهوم جدا گانه ای داره به جملات زیر دقت کنید

مقاومت در برابر سیل آب

مقاومت در برابر مشکلات

مقاومت در برابر وزش باد

. . .

همه و همه این جملات حاکی از استقامت در برابر چیزی است ؛ در الکترونیک وقتی میگوییم نیروی الکتریکی یعنی نیرویی که از حرکت الکترون ها ایجاد میشود .

و اگر چیزی یا ماده ای بتواند در برابر عبور الکترونها مقاومت کند به آن مقاومت الکتریکی میگوییم

اگر بخواهیم مثالی بزنیم بهتر است بگوییم تماشاچیان داخل یک ورزشگاه مثل الکترونهای داخلی یک باطری هستند ، وقتی تماشاچیان بخواهند از ورزشگاه خارج شوند مجبورند از درها بگذرند و به دلیل کوچک بودن درها حرکت اونها کند می شود در اینجا میگوییم درهای ورزشگاه در برابر عبور تماشاچیان مقاومت میکنند و سرعت انها را در خارج شدن کاهش میدهند درست همین اتفاق در مدار الکتریکی می افتد که در اینجا مقاومت الکتریکی که معمولا از جنس کربن است در برابر عبور الکترونیها مقاومت می کند .

resistor 300x300 مقاومت الکتریکی چیست و چگونه کار می کند ؟

انواع مقاومت :

۱- مقاومت های ثابت (مثل دربهای ورزشگاه که اندازه شان ثابت است )

۲- مقاومت های متغییر (دربهایی که اندازه شان تغییر میکند)

هر ماده ای مقاومت الکتریکی دارد یعنی وقتی الکترون ها بخواهند از ان جسم عبور کنند سرعت متفاوت است .

در یک باطری یک ولتی اگر با استفاده از یک سیم که مقاومت الکتریکی ان صفر است (این امر که مقاومت صفر باشد به سختی قابل دسترس است ) دو سر باطری را به هم وصل کنیم جریانی (جریان همان تعداد الکترون هاست که حرکت هر ۶ میلیون الکترون در ثانیه را یک آمپر مینامیم ) که از داخل سیم عبور میکند بی نهایت است (اتصال کوتاه) ؛ اما اگر بوسیله یک ماده مثل کربن کاری کنیم که در ثانیه ۶ میلیون الکترونی از این باطری خارج شود می توانیم بگوییم که مقاومت آن ماده یک اهم است ، به این صورت اهم را تعریف میکنیم :

وقتی میگوییم جسمی یک اهم مقاومت الکتریکی دارد یعنی وقتی یک باطری یک ولتی به ان وصل میکنیم یک آمپر (یا ۶ میلیون الکترون در ثانیه) از ان بگذرد .

به عنوان مثال بدن انسان مقاومتی معادل ۴۷۰۰۰۰ اهم (۴۷۰ کیلواهم) دارد

از همین خصوصیت (مقاومت الکتریکی) مواد را به سه دسته

۱- هادی ها = موادی که در برابر جریان الکتریکی مقاومت کمتری از خود نشان داده و اجازه میدهند جریان الکتریکی (همان الکترونها) به راحتی از داخلشان عبور کند ؛ مثل سیم مسی برق و فلزات

۲- عایق ها = موادی که در برابر عبور جریان از خود مقاومت الکتریکی زیادی نشان داده و اجازه نمیدهند جریان الکتریکی (همان الکترونها ) به راحتی از داخلشان عبور کنند ؛ مثل : پلاستیک و چوب

۳- نیمه هادی ها = مربوط به بحث ما نمیشود

اسکارلت جدید با قابلیت بلوتوث ، انتخاب افراد هوشمند

تلویزیون LH700 ال جی استانداردی جدید در طراحی تلویزیون های LCD
اسکارلت جدید با قابلیت بلوتوث ، انتخاب افراد هوشمند 
LG ، یکی از بزرگترین شرکت ها در بازار تلویزیون، یکی دیگر از محصولات LCD خود را با تکنولوژی FULL HD مدل LH700 عرضه کرد.

این تلویزیون ترکیبی از صفحه ای بسیار باریک به همراه کیفیت عالی وتصویری شفاف است. تکنولوژی پیشرفتهTruMotion 100 هرتز به کار گرفته شده در آن به طور باورنکردنی وضوح تصویر را بالامی برد.

LG مدارهای الکتریکی و تجهیزات داخلی این دستگاه را ارتقا داده و آنها را از پشت تلویزیون به پایین آن منتقل کرده ، که باعث کم شدن قطر دستگاه بیشتر از 1.56 اینچ شده است.در حال حاضر قطر این دستگاهmm 39.7 است.
رنگ قرمزشفاف و براق آن به همراه کلید خاموش- روشن زیبا و گردی که در وسط قاب پایینی دستگاه قرار دارد،این مدل را نسبت به انواع قبلی متفاوت کرده است.نور قرمز درخشان این کلید هنگامی که دستگاه روشن می شود به نور آبی LED تبدیل می شود. وجود رنگ قرمز و نورهای رنگی در این دستگاه نه تنها نوآوری در طراحی است،بلکه تاٌثیر مثبتی نیز بر روی افراد می گذارد.
اسکارلت جدید ترکیبی از طراحی،مهارت و تکنولوژی دیجیتالی است.زیبایی فوق العاده آن باعث شده که فضایی ایده آل را در هر اطاق نشیمنی به وجود آورد.
این تلویزیون به راحتی به تمام وسایل ارتباطی متصل می شود. قابلیت نمایش عکسها،داشتن حالت AV وفناوری 24 فریم سینمای واقعی ،کیفیت تصویری عالی را برای هر نوع برنامه ای ایجاد می کند. وقتی دستگاه را در حالتAV قرار می دهید، به طور اتوماتیک امکان دستیابی به مشاهده فیلم،بازیهای ویدئویی و ورزشی ساده می شود.فناوری 24 فریم سینمای واقعی سبب می شود تا فیلمهای با کیفیت به صورت 24 فریم در ثانیه( یعنی درست همانطور که فیلمبرداری شده اند ) به اجرا درآیندو یک سینمای خانگی را برای شما به وجودآورند. ورودی2.0 USB ، پشتیبانی فایلهای HD DivX ،و ارتباط با بلوتوث مانند این است که کامپیوتر شما مانیتوری به بزرگی صفحه تلویزیون شما دارد.
LH700 یا اسکارلت جدید ازطریق بلوتوث مستقیما" به موبایل وصل می شود و تمام تصاویروآهنگهای آن را پخش می کند. سه ورودی HMDI 1.3 امکان اتصال به منابعی با فناوری FULL HD را به این دستگاه ممکن می سازدو مشاهده فایلهای ویدئویی با وضوح تصویر و رنگ بالا را که در هرگونه هارد دیسکهای اکسترنال و فلش مموری موجود است را ممکن می کند.
به منظور ایجاد بهترین کیفیت صدا، LH700 ازبلندگوهای نامرئی استفاده می کند که کیفیت صوتی عالی و بسیار واضحی را ارائه می کنند.این بلندگوها دارای فناوری صدای واضح LG می باشند که شنیدن صوت را ساده تر می کنند.
ویژگی دیگر این دستگاه مجهز بودن آن به تکنولوژی هوشمند صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی است که با تنظیم خودکار روشنایی زمینه تصویرتلویزیون با نور محیط، تا 75 درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد و از خستگی چشم تماشا گران نیز جلوگیری می کند.
فن آوری بلوتوث در این تلویزیون دنیایی بدون سیم را پیش روی شما می آورد . آیا می توانید عکسهای گوشی همراهتان را بلافاصله به تلویزیون ارسال کنید؟ با عملکرد بلوتوث موجود در اسکارلت جدید ال جی می توان این کار را انجام داد ، بله درست فهمیدید ، تلویزیون ال جی به عنوان تنها تلویزیونهایی که این قابلیت را دارا می باشند سازگاری کاملی با گوشی های همراه ، هدست بی سیم ، نوت بوک و رایانه تان دارند .

فیزیک پلاسما چیست؟

فیزیک پلاسما چیست؟

فیزیک پلاسما چیست؟
واژه پلاسما به گاز یونیزه شده ای اطلاق میشود که همه یا بخش قابل توجهی از اتمهای آن یک یا چند الکترون از دست داده و به یونهای مثبت تبدیل شده باشند.
 

فیزیک پلاسما (Plasma Physics) 
می دانیم که برای ماده سه حالت جامد ، مایع و گاز در نظر گرفته میشود. اما در مباحث علمی معمولا یک حالت چهارم نیز برای ماده فرض میشود. حدوث طبیعی پلاسما در دماهای بالا ، سبب تخصیص عنوان چهارمین حالت ماده به آن شده است. یک نمونه بسیار طبیعی از پلاسما آتش است بنابراین خورشید نمونهای از پلاسمای داغ بزرگ است. ...

ادامه مطلب ...

تازه های صنعت برق

تازه های صنعت برق (3)

رشته تابلوسازی رشته ای ترکیبی می باشد و لازم است اینجا عنوان کنم که جزوه یا کتاب مشتملی در مورد تابلوهای برق وجود ندارد البته تعدادی کتاب به زبان انگلیسی در اینترنت جهت فروش دیده ام و همانطوری که می دانیم خرید اینترنتی کتب خارجی کمی برای ما ایرانیان مشکل است. اما با توجه به علاقه برخی از دوستانم به این مبحث ابتدا یک راهنمایی کلی در مورد این که چگونه می توان با این مبحث آشنا شد را اینجا عنوان می کنم و در نوشته های بعدی خود نیز در این زمینه مطالبی خواهم نوشت....

ادامه مطلب ...

LED چیست ؟ ال ای دی چیست ؟


 

LED مخفف کلمات Diode Light Emitted است که ...

ادامه مطلب ...

چطور تلویزیون ال ای دی (LED) کار می‌کند؟


ال ای دی مخفف دیود تشعشع نور است:light-emitting diode

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، بیشتر تولیدکنندگان عقیده دارند بهترین راه کاهش مصرف برق تلویزیون تغییر نوع لامپ تصویر آن و همچنین اختراع راه‌های هوشمندانه‌تر به منظور کاهش هدررفت نور خروجی است.

تازه‌ترین دستگاه‌های تلویزیون دارای نمایشگر کریستال مایع (ال سی دی) به جای الکترود منفی لامپ‌های فلورسنتی (CCFL) به ترکیبی از چراغ‌های پشت صفحه کریستال مایع موسوم به ال ای دی (LED) مجهز می‌شوند.


ال ای دی مخفف دیود تشعشع نور است.
اینجا نقطه اول گیج شدن‌هاست، زیرا صنایع الکترونیکی تلاشی نه چندان موفق را آغاز کرده‌اند تا نمایشگرهایی به اندازه تلویزیون را تولید کنند که تصویرش با ماتریسی از ال ای دی‌ها شکل می‌گیرد.

چراغ‌های پشت صفحه کریستال مایع هیچ ربطی به این فن‌آوری ندارند. همه آنچه تغییر کرده، منبع نوری است که از طریق صفحه ال سی دی ساطع می‌شود.

یک دهه است که گفته می‌شود لامپ‌های نوری ال ای دی کم‌مصرف‌تر از لامپ‌های فلورسنتی هستند، برای همین شگفت‌آور نیست که تولیدکنندگان تلویزیون هم به این منبع نوری جدید گرایش پیدا کنند.

برای مثال، فیلیپس مدعی ذخیره 40 درصدی انرژی در تلویزیون‌هایش شده است.
راه‌های مختلف پیکربندی این نوع جدید از نور سردرگمی را بیش از پیش می‌کند.

ساده‌ترین راه برای به کارگیری ال ای دی‌ها نصب آنها حول چهار گوشه صفحه و فراهم کردن این امکان است که نور پشت صفحه منتشر شود. این روش ارزان‌تر است و فروشندگان آن را یک مزیت تلقی کرده و می‌گویند این نمایشگرهای "لبه - نوری" نازک‌تر از نسل‌های پیشین خود هستند.

پیتر کوخ، از ال جی آلمان توضیح می‌دهد: "برای صفحات بزرگ‌تر نیاز به حدود 500 ال ای دی هست."

سیستم موسوم به نور مستقیم ال ای دی، گران‌تر است. به جای آنکه لامپ‌های ال ای دی حول گوشه‌ها قرار داده شوند، درست در طول پشت صفحه صف‌آرایی می‌کنند. سیستم نور مستقیم ال ای دی ایده‌ای هوشمندانه است، زیرا تراکم نور را می‌توان پشت بخش‌های تاریک تصویر کم کرد. این "تیره‌سازی موضعی" رنگ مشکی را عمیق‌تر و طبیعی‌تر می‌کند.
ساشا لانگه، از توشیبای آلمان توضیح می‌دهد: "اگر تصویر از مردمی زیر آسمان شب را داشته باشیم، همه ال ای دی‌های پشت آسمان خاموش می‌شوند به طوری که واقعا به نظر می‌آید تاریک است."

این امر از آن جهت اهمیت دارد که تلویزیون‌های ال سی دی اغلب به نظر می‌رسد در مقایسه با تلویزیون‌های فلت پلاسما نامرغوب‌تر هستند. رنگ مشکی موجود در صفحات کنونی ال سی دی‌ها عموما خاکستری تیره است و رنگ‌ها عموما زمانی که به صورت مستقیم به صفحه نگاه نکنید، پریده به نظر می‌رسند.

در طول زمان، نور دهی موضعی به ذخیره‌سازی برق و خنک‌تر ماندن دستگاه تلویزیون کمک می‌کند.

نورهای جدید عموما از ال ای دی‌هایی استفاده می‌کنند که رنگ سفید منتشر می‌کنند، اما یک متغیر سومی هم موسوم به سیستم نوردهی آر جی بی وجود دارد که از تلفیق ال ای دی‌های قرمز، سبز و آبی استفاده می‌کند.

این سیستم فقط در گران‌ترین دستگاه‌ها و برای کسانی عرضه می‌شود که خواهان بهترین‌ها هستند. در واقع دستگاه‌های تلویزیون نیاز به چنین درجه‌بندی لطیفی از رنگ‌ها نیاز ندارند، اما اختلاف در زمانی مشهود خواهد بود که به تماشای فیلم‌های با کیفیت بالا از لوح‌های بلو-ری بنشینید.